Povratak u Vukovar
Povratak u Vukovar
Po povratku iz logora na slobodu vukovarski su fratri odmah počeli gajiti nadu u povratak na obale Dunava, obnovu Vukovara i nastavak kršćanskog življenja u zajedništvu vukovarske i borovske župe. Već tijekom prvih mjeseci 1992. godine fra Branimir je uspostavio veze sa svim većim skupinama Vukovaraca i, u prostorijama gdje su bili smješteni, počeo s njima slaviti misu i dijeliti im ostala otajstva vjere. U franjevačkom samostanu sv. Križa u Zagrebu otpočeo je djelovati redoviti župni ured Vukovara i Borova naselja, odakle fra Branimir i fra Ante organiziraju karitativnu brigu za prognanike, te sam pastoralni posao.Kada su se stekli uvjeti, vukovarski su franjevci poveli svoj narod prema Vukovaru. Kao prvi povratnici već u drugoj polovici 1997. godine stvarali su uvjete sigurnog i dostojanstvenog povratka. Nije to bila laka zadaća, jer povratnici nisu bili dobrodošli među onima koji su u godinama okupacije stolovali u „bizantskom“ Vukovaru. No, nije bilo alternative. Trebalo se vratiti, pa makar na ostatke doma, crkve i samostana, jer jedino na taj način golema žrtva vukovarskih branitelja i nenaoružanih civila dobiva puni smisao. Za uspješan i dostojanstven povratak nije bilo dovoljno obnoviti samo kuće, stanove, ceste, škole, crkve…, trebalo je povratnicima osnažiti dušu i src
e, ohrabriti ih na taj čin, jer su se vraćali u grad u kojemu ih je svaki metar podsjećao na neizrecivu tragediju i bol, na njihove poginule, ubijene i nestale (…) Vukovarski franjevci ni u jednom trenutku nisu niti pomislili napustiti svoje vjerničko stado. Kao pravi pastiri čuvali su ga i duhovno jačali. Njihovo je djelovanje, kako u ratu tako i u progonstvu i povratku, bilo puno odricanja, ali i ljubavi, topline srca koje je za svakoga i u svako vrijeme bilo otvoreno (…) Crkva i vukovarski franjevci bili su jedino mjesto koje je uvijek bilo vidljivo i na koje su prognani Vukovarci uvijek mogli doći i tražiti duhovnu potporu ili materijalnu pomoć.[1]
U prvim danima povratka bilo je najteže. Slike porušenog i opustošenog grada su bile neprepoznatljive za Vukovar i njihove domove. Povratak i obnova krenula je ni iz čega. Trebalo je ljude i hrabriti i barem malo materijalno pomagati. Još prije povratka iz progonstva fra Ante Perković, tadašnji župnik sv. Josipa Radnika, imenovan je ravnateljem Caritasa. Već 1997. Caritas je započeo s radom. S porastom broja povratnika rasle su i potrebe, tako da je rad bio iznimno zahtjevan. Dolaskom fra Zlatka Špehara u Vukovar 1999. godine i njegovim zalaganjem povećao se i dotok pomoći. Mjesečno je pomoć primalo oko 700 obitelji u hrani, a preko 1.000 u odjeći. U Caritasu je uvijek bila izvrsna i već uhodana ekipa volonterskih djelatnika predvođena umirovljenim braniteljem Ivom Crncem. U danima povratka za Caritas vukovarskog dekanata možemo samo reći da je uvijek bilo dobrih ljudi iz cijele Domovine i Europe, osobito iz Hrvatskih katoličkih misija iz cijeloga svijeta.
Braća franjevci započinju povratnički život najprije u skromnome stanu na Olajnici u kojemu je bio i samostan i župni ured. Ponajviše su bili na terenu. Zajedno s ljudima skromnim materijalima pokrivali su crkvu koja je imala nekoliko velikih otvora kako bi mogli služiti misu, a da u nju više ne pada kiša i snijeg. Crkvu počinju čistiti, koliko se uopće i mogla kao ruševina čistiti. Izgrađuju baraku u kojoj se za prve povratnike, osobito djecu, odvija sav pastoralni i katehetski život. Najteži i najsretniji početci, Vukovarci opet u svom duhovnom domu primaju utjehu i liječe rane, slave svete euharistije i ispovijedaju svoje grijehe na obraćenje. Uz sve veći povratak ljudi vraća se i sve veći vjerski život.
Duhovni život se nastavlja kao da ga nitko nikada nije prekinuo. Djeca se krste, prvopričesnici, koji su rođeni i kršteni diljem cijeloga svijeta, primaju prvu svetu pričest, krizmanici primaju sakrament svete potvrde, mladi se vjenčavaju i primaju opet nove živote. No, ono što je u povratku bilo daleko najteže jest ekshumiranje, pronalazak nestalih i sahranjivanje žrtava.
Ubrzo će crkva biti izvana obnovljena, a iznutra, iako neobnovljena, topla i ugodna. I obnovljeni samostan opet prima braću franjevce bez kojih on sam nema smisla. A baraku u dvorištu uskoro će zamijeniti suvremeni pastoralni centar.
[1] Dražen ŽIVIĆ, Predgovor, u: fra Branimir KOSEC i fra Ante PERKOVIĆ, Kronika franjevačkog samostana u Vukovaru – Godine progonstva i povratka…, str. 8-9.
U samostanski klaustar s ljudima vratio se i paun.
5,412 total views, 1 views today